جدول های مشخصات روغن موتور به همراه نمودارهای پرکاربرد روغن موتور

جدول روغن موتور + نمودار روغن موتور

جدول روغن موتور + نمودار روغن موتور

جدول روغن موتور عبارتی است که در ابعاد مختلف قابل نمایش می باشد. در این مقاله سعی میکنیم چند جدول مختلف پیرامون روغن موتور را بررسی کنیم.

نمودار چگالی API روغن موتور

اولین نموداری که در مقاله ترسیم میکنیم مربوط به طبقه بندی API برای روغن های موتور مخصوصا روغن موتورهای بنزینی می باشد.

ابتدا باید توضیح بدهیم که چگالی API چیست و چگونه محاسبه می شود. API محفف کلمه American Petroleum Institute می باشد. چگالی API برای سنجش چگالی مایعات نفتی و پتروشیمی به صورت کمی استفاده می گردد. این کمیت برای نشان دادن نسبت چگالی مایع نسبت به آب مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت که اگر واحد محاسبه شده از 10 بیشتر شود یعنی روی آب شناور می شود و اگر از 10 کمتر باشد در آب فرو می رود و ته نشین می شود. فرمول کلی محاسبه این چگالی به صورت زیر است:

 

فرمول API روغن موتور    فرمول چگالی روغن موتور   



حالا باید بررسی کنیم که این شاخص چگونه در روغن موتور مورد استفاده قرار می گیرد. در اوایل ساخت روغن موتور از شاخص هایی به صورت SA /SB/SC/SD/SE/SF استفاده می شد اما امروز شاخص ها به صورت SJ/SL/SM/SN مورد استفاده قرار می گیرد. در هر خودرویی برای انتخاب روغن موتور توجه داشته باشید از روغن موتوری با کیفیت بالاتر استفاده کنید و به هیچ عنوان از روغن موتورهای با کیفیت پایین تر استفاده نکنید. چگالی مناسب در دفترچه راهنمای خودرو موجود می باشد.
اگر نمی دانید چگونه چگالی بهتر روغن موتور را پیدا کنید می توانید از نمودار زیر استفاده نمایید.

 

نمودار چگالی API روغن موتور



با توجه به نمودار بالا می توان پیش بینی کرد روغن موتور بعدی با نام SO عرضه شود.

جدول فاکتور SAE روغن موتور

فاکتور SAE مربوطه به غلظت روغن موتور می شود. این فاکتور در روغن موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. این فاکتور گرانروی نیز نامیده می شود که در مقاله روغن موتور مناسب خودروی خود را چگونه انتخاب کنید به صورت کامل توضیح داده شده است. اما در اینجا قصد داریم تا جدول ها و نمودارهای این فاکتور برای شما ترسیم کرده ا بهتر متوجه این فاکتور مهم از روغن موتور بشوید.

جدول روغن موتور SAE

 

جدول درجه SAE رو غن موتور




درباره ما

روغن موتور بیدومکس بهترین محافظ برای خودروی شما