بهترین روغن موتور برای خودروی شما چه ویژگی هایی دارد

انتخاب روغن موتور مناسب خودرو

انتخاب روغن موتور مناسب خودرو

چطور یک روغن موتور مناسب برای ماشین خود انتخاب کنیم

روغن موتور برای خودروی شما بسیار مهم و ضروری است. تا حدودی روغن موتور شبیه به خون در بدن انسان است.  همچنین می توانید مطلب روغن موتور چیست را مطالعه نمایید.

انتخابها ، گزینه ها، معیارهای متعدد و زیادی وجود دارد تا بتوانید روغن مناسبی برای موتورخودرو خود انتخاب کنید. راهنمایی های ما به عنوان کارشناس آزمایشگاه روغن موتور برای شما مصرف کنندگان گرامی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

برای انتخاب روغن موتور باید به دو طبقه بندی توجه کنیم:

1- از نظر غلطت (ویسکوزیته)(SAE)

2- از نظر کیفیت(API)

میزان غلطت باید بر اساس دفترچه راهنمای خودرو انتخاب گردد، در نتیجه این میزان کاملا اختصاصی می باشد. اما وقتی حرف از کیفیت روغن موتور پیش می آید باید ببینیم چه مسائلی بر روی کیفیت روغن موتور تاثیر گذار می باشد. مواد افزودنی به روغن موتور بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت این محصول قرار میدهد. موادی که باعث جلوگیری از زنگ زدگی، خوردگی، افزایش دما و اصطکاک موتور خودرو می شود.

1-بنابرین درانتخاب روغن موتور برمبنای کیفیت وغلظت در شرایط آب وهوایی مختلف باید دقت نمود. درجدول پایین طبقه بندی کیفیت راخواهید شناخت وغلظت روغن (ویسکوزیته) نیز توضیح داده شده است به طورکلی باید دقت نمود که در هوای گرم باید از روغن با ویسکوزیته بالا ودر هوای سرد از ویسکوزیته پایین باید استفاده نمود. درنتیجه در صورت استفاده از روغن موتوربا ویسکوزیته بالا درهوای سرد روانکاری انجام نمی شود ودرقطعات موتور آسیب وارد می کند.

ویسکوزیته (Viscosity) روغن موتور چیست؟

ویسکوزیته (گرانروی یا غلظت) درجه مقاومتی است که یک مایع در برابر جاری شدن انجام می دهد. در نتیجه هرچه ویسکوزیته روغن بیشتر باشد، روغن موتور غلیظ تر است. برای روغن موتور این غلظت در دمای 0 درجه فارنهایت(فصل زمستان) و دمای 212 درجه فارنهایت (فصل تابستان و گرمای حداکثری موتور) بررسی می شود.

ویسکوزیته روغن

روغنها با ويسکوزيته های مختلف برای شرايط آب و هوايی مختلف توليد می شوند ، استفاده از روغن با ويسکوزيته بالا در زمستان، روانکاری موتور را تا زمان گرم شدن به تاخير انداخته و در اين مدت روغن به تمامی قسمتهای موتور نخواهد رسيد ، همچنين استفاده از روغن با ويسکوزيته پايين در تابستان نيز باعث سايش قطعات موتور می گردد. ویسکوزیته بالا در هوای سرد می تواند روشن شدن خودرو را نیز با دردسر روبرو کند. پس انتخاب ويسکوزيته مناسب برای روغن موتور، می تواند کاملا تابع شرايط آب و هوايی باشد. با پیشرفت علم و مخصوصا علم شیمی با اضافه کردن پلیمرهایی به روغن موتور، ساخت روغنهای چهار فصل ( Multi Grade ) يا همان چند ويسکوزيته ، نياز به تعویض روغن در تغيير فصل يا شرايط آب و هوايی را بر طرف کرده است.

به طور مثال دو روغن موتور 10W-30 و 20W-50 را مشاهده می کنیم.

در روغن 10W-30 عدد ویسکوزیته در فصل زمستان 10 می باشد (حرف W از ابتدای کلمه Winter به معنی زمستان می باشد). همچنین ویسکوزیته همین محصول در فصل تابستان و در زمان گرم شدن موتور خودرو 30 می باشد.

در روغن 20W-50 عدد ویسکوزیته در فصل زمستان 20 می باشد. همچنین ویسکوزیته همین محصول در فصل تابستان و در زمان گرم شدن موتور خودرو 50 می باشد.

این مقایسه نشان می دهد محصول 20W-50 ویسکوزیته بیشتری (هم در فصل گرما و هم در فصل سرما) نسبت به روغن موتور 10W-30 دارد .

همانطور که قبلا گفته شد برای انتخاب روغن موتور حتما باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنیم و پس از مطالعه روغن موتور مناسب را انتخاب کنیم.

روغن موتور مناسب برای مناطق سرد سیر:

برای مناطق سرد سیر بهتر است از روغن موتور هایی استفاده شود که در دماهای پایین، رقیق تر هستند یا به عبارت دیگر گرانروی پایین تری دارند تا در هنگام اولین استارت در روز سرد به موتور خودرو آسیبی وارد نشد و موتور به راحتی روشن شود. اگر گرانروی بالا باشد ممکن است در این شرایط روغن موتور به خوبی عمل روانکاری را در استارت اول انجام ندهد و همین امر موجب آسیب رساندن به موتور شما شود. اردبیل، شهرکرد، تبریز، همدان، سنندج… از جمله شهرهایی هستند که بهتر است از روغن موتورهایی با گرانروی پایین استفاده کنند. برای مثال روغن های0W-20, 0W-30,0W-40, 5W-30,05W-40….. برای این شهرها مناسب است.

روغن موتور مناسب برای مناطق گرم سیر:

برای شهر­هایی که در مناطق گرمسیر کشور واقع شده‌اند، روغن موتورهایی مناسب است که گرانروی بالایی دارند. برای مثال شهر­هایی چون بندرعباس، سیستان بلوچستان، اهواز، اصفهان، کرمان و… بهتر است از روغن موتورهایی استفاده شود که در دمای بالا گرانروی و یا غلظت بالایی دارند. برای مثال روغن موتورهای  10W-50,10W-40,20W-50,15W-50… انتخاب معقولانه­ ای برای این شهر ها است. پس بهتر است قبل از خرید روغن موتور به این شاخص مهم دقت کنید.

 

انواع روغن موتور

در استانداردهای تولید روغن موتور، این محصول را به سه دسته کلی تقسیم می کنند:

1- مینرال (ارگانیک) Mineral

2- سنتتیک Synthetic

3- نیمه سنتتیک Semi synthetic

 

 روغن موتور مینرال (ارگانیک)

روغن موتوری است که در خودروها از قدیم استفاده میشده و کاملا بر پایه نفت خام تولید می گردد.

روغن موتور بیدومکس 6000 ازجمله این گروه می باشد.درضمن با تکنولوژی جدید برای تولید روغن موتورهای بیدومکس پراید - 12/000 - 17/000 - 18/000 - 15/000 ازاین پایه نفت خام استفاده می گردد.

 

روغن موتور سنتتیک

روغنی است که با استفاده از ترکيبات شيميايی يا پلیمر کردن هيدروکربنها (Olefins ) توليد می شود. اين روغن فقط برای موتور هواپیماهای جت مورد استفاده قرار میگرفت که به واسطه پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت آن برای خودروها نیز فراهم شده است. این روغن مزایای بسیار زیادی نسبت به نوع مینرال دارد و قابل ذکر است که این محصول همچنان قیمت بیشتری نسبت به نوع مینرال(معمولی) دارد. همچنین این روغن با مشین های قدیمی سازگار نیست و بهتر است قبل از استفاده در خودروهای قدیمی با متخصص مشورت کنید. روغنهای سنتتيک انواع مختلف با مواد تشکيل دهنده متفاوتی دارند. از بين انواع روغن سنتتيک با فرمول های مختلف که هر يک محاسن و معايبی را نيز دارا هستند ، نوعی که بر پايه Polyalphaolefins يا به اختصار ( PAO ) ساخته می شود ، دارای کارآيی و مقبوليت بيشتری است. این نوع از روغن موتور، Ester (استر)کمتری نیز در خود دارد.

لازم به ذکر است که درتولید روغن بیدومکس 22/000 و25/000 ازاین پایه استفاده می گردد.

روغن موتور سنتتیک

 

مزیت های روغن موتور سنتتیک نسبت به روغن های معمولی

  • طول عمر بیشتر نسبت به روغن موتور معمولی
  • خورندگی کمتر و غیر سمی بودن
  • تبخیر کمتر نسبت به نوع معمولی
  • دمای بالای سوختن 
  • مقاومت در برابر اکسيداسيون بالا
  • دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبيعی ( عکس العمل سريع در مقابل تغييرات دما )
  • کاهش مصرف سوخت تا ۲/۴ درصد
  • نقطه روان شدن پايين

 

روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور همانطور که از اسمش پیداست محصولی است مابین مینرال و سنتتیک. یعنی این محصول برخی ویژگی های نوع سنتتیک و برخی ویژگی های نوع معمولی را دارد. پیشنهاد کلی متخصصان این است که این محصول برای ماشین های خیلی قدیمی مورد استفاده قرار نگیرد. استفاده از این نوع روغن برای خودروهای خیلی قدیمی به خاطرساختارآن باعث تخریب پیستون هاودرنتیجه ازکارافتادن موتورمی شود.درتولیدروغن بیدومکس20/000(بیدومکس 3.5 لیتری مخصوص 206)از این نوع پایه استفاده می شود.

نکته مهم: توجه داشته باشید اگر شما از خودرویی استفاده میکنید که کمپانی تولیدکننده آن روغن سنتتیک را برای آن در نظر گرفته است، هرگز از نوع نیمه سنتتیک استفاده نکنید.

 

روغن موتور ویژه خودروهای پرکارکرد

این روغن موتور برای موتورهایی که قدیمی هستند و یا بیشتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد داشته اند مناسب می باشد.

مواد افزودنی به این روغن ها باعث می شود که از روغن سوزی خودرو جلوگیری شود.

همچنین از نشتی روغن به بخش احتراق موتور جلوگیری می کند.

قابل ذکر است در این مورد نیز قبل از انتخاب روغن حتما کتابچه مربوط به خودرو را مطالعه نمایید.

 




درباره ما

روغن موتور بیدومکس بهترین محافظ برای خودروی شما